Žalioji planeta | 2010

Rusnė Kuliešaitė ir Julija Puodžiūnaitė (koordinavo mokytoja Vaida Krasauskienė)

Sausis

Sveiki! Aš esu sausis. Mano mamytė yra žiema. Aš labai įtakingas žiemos mėnuo. Žinokit aš lemiu visos žiemos ilgumą. Mat sausio 25 dieną, barsukas bunda iš miegų ir verčiasi ant kito šono. Jei tuo metu šviečia saulutė, jis pamato savo šešėlį ir išsigąsta. Tada apsiverčia ir miega dar labai ilgai, vadinasi, tada bus labai gili žiema. Tik gaila, kad dabar žvėreliai nyksta. Gamtą nuodija įvairūs chemikalai, automobilių išmetamos dujos, be to, kiekvienais metais keliuose žūsta apie 30 milijonų paukščių ir kitų žvėrelių. O miške padaryta žmogaus žala atitaisoma tik per šimtus metų arba niekada.

Šiuos dalykus mūsų protėviai suprato. Jie pagarbiai elgėsi su paukščiais, gyvuliais, žalčiais. Tai buvo lietuvių kultūros bruožas. Tiesiog save gerbiantys lietuviai negalėjo skaudinti gamtos. Ilgiuosi tų laikų. Kad dabar taip būtų…

Vasaris

Labas! Aš esu vasaris. Trečias žiemos mėnuo. Mano vardas labai klaidingas. Atrodo, kad aš gyvenu vasarą, bet tai netiesa. Be to, aš vienintelis turiu tiktai 28, tai 29 dienas. Aš jums noriu papasakoti apie mūsų žemėje esantį tokį nesuprantamą dalyką-atmosferą. Tai skydas, saugantis žemę nuo blogų saulės spindulių. Viena iš svarbiausių to skydo dalių-ozono sluoksnis. Jis sugeria saulės ultravioletinius spindulius. Kaip man gaila, kad kartais žmonės gadina ozono sluoksnį. Tada jis retėja ir darosi pavojinga. Tai va, koks sunkus tas žodis ozonas. Norėčiau, kad jūs mažiau vartotumėte aerozolių ir kvepalų, nes jie gadina ozono sluoksnį.

Dar vienas labai svarbus dalykas. Noriu jums priminti. Tai Užgavėnių šventė.. Man nelabai patinka ši šventė, nes per ją žmonės varo žiemą iš savo kiemo. Tai reiškia, kad aš išeinu atostogauti. Be to, iškart po užgavėnių prasideda gavėnia. Tai katalikų ir stačiatikių pasninko laikotarpis prieš Velykas. Per šį pasninką draudžiama valgyti mėsiškus, pieniškus valgius. Taip pat ir linksmintis. Ach, aš pats trumpiausias ir mane išvaro… Jūsų vasaris!

Kovas

Laba diena. Aš esu kovo mėnuo. Gyvenu tik pavasarį. Nors ir esu pavasaris, vis tiek esu šaltas. Mano vardu yra pasivadinęs net paukštis. Ir ne veltui – nes jis parskrenda kovo mėnesį iš šiltų kraštų! Vaikai, noriu jums priminti, kad laikas daryti inkilėlius ir kabinti į medžius. Mačiau vienoje Kėdainių mokykloje vaikai rinks patį gražiausią inkilą, bet paukščiukams pakabins visus, kuriuos tik berniukai pagamins, o mergaitės nuspalvins juos gražiausiais raštais. Jūs irgi galit savo mokykloje padaryti tokį darbelį.

Žinot vaikai, negaliu nepasigirti, kodėl jaučiuos toks ypatingas! Mat kovo 20 dieną yra mūsų Deivės motinos Žemynos diena – Žemės diena. Gražiai ją vadino mūsų senoliai, ar ne? Lietuviams Žemyna buvo gyvulių, javų, vaisių ir žmonių globėja. Pagarba Žemei taip pat lietuvių kultūros bruožas. Nors skaičiau, kad Žemę gerbė ir Šiaurės Amerikos indėnai, jiems Žemė buvo neliečiama, net arklu jos žeisti buvo nevalia. Štai kaip.

Balandis

Balandis – švaros mėnuo. Jis puikus mėnuo tiek man, tiek mano klasės draugams. Šį mėnesį visa Lietuva organizuoja talkas. Ne išimtis ir mūsų mokykla. Smagumėlis! Išeiname visi į kiemą tvarkytis: renkame šiukšles, sutvarkome ir šalia tekančio upeliuko pakrantę. Be to, prižiūrime ir apleistus kapus. Smagu daryti gerus darbus. Po to, su klase kuriame laužą tam skirtoje vietoje, linksminamės… Puiku, kad taip yra sugalvota. Neatšaukite ir jūs pavasarinių talkų. Tegu kiek ir tinginiukai padirba, o po to ir šiukšlinti nebesinori. Mes dar maži, negalim padaryti didelių darbų, sustabdyti gamyklų, teršiančių ir niokojančių mūsų gamtą, bet jau suprantame grėsmę Žemės gyvybei. Mes galime nešiukšlinti, dalyvauti talkose, rūšiuoti šiukšles ir žinoma MYLĖTI gamtą, jausti jos grožį ir kvapus.

Gegužė

Labutis! Pagaliau sužydi medžiai. Kriaušės, obelys, vyšnios. Balti žiedeliai ant medelių papuošia visą pavasarį. Labai gražu yra, kai žydi gėlės. Įvairių įvairiausios pavasarinės gėlės. Didžioji visų gėlių dalis įrašyta į raudonąją knygą. Tad jei nueisite į mišką, neraukite gėlyčių su šaknimis ir gerai pagalvokite, ar tikrai ne be reikalo skinate gėlytes. Jei nelabai reikia, palikite, tegu džiuginą kitų akį. Man gegužė pats kvapniausias mėnuo. Pabandykite ir jūs užuosti visus šio mėnesio kvapus ir pamatyti medžių žydėjimo spalvas. Juk ne veltui mūsų protėviai žavėjosi atbundančiais medžiais. Be to, žmonės suprato, kad medis – ne tik gėrybių tiekėjas, bet ir dievų buveinė. Suaugusieji perspėdavę vaikus, kad į medį nespjautų, nedraskytų medžio šakų, neplaktų jų botagais, nerautų be reikalo žolės… Jei medį išniekins, žmogus tuoj mirs. Štai, kokia pagarba buvo medžiui. Be to, žmonės tikėjo, kad į medį po mirties pereina gyventi miręs žmogus. Tokių įdomių dalykų mums pripasakojo mokytoja ir dabar berniukai jau nenori draskyti šakelių.

Birželis

Sveiki! Esu birželis. Pirmasis vasaros mėnuo. Per mano mėnesį žydi jazminai, kurie labai skaniai kvepia. Taip pat aš įžymus tuo, kad turiu ilgiausią dieną ir trumpiausią naktį. Žmonės švenčia Jonines Per Jonines žmonės ieško Paparčio žiedo. Tada ilgiausios mano dienos trunka net 17 valandų. O ar žinojote, kad Joninių naktį surinktos žolelės turi ypatingą galią? Reikalui esant jos gali apsaugoti net nuo raganos burtų. Bet dažniausiai, kai yra rengiamos Joninės, tai žmonės primėto daug šiukšlių. Ypač į upes. Taigi, tegul Joninės būna gražiausia birželio šventė, kurioje žmonės parodys, kad gali linksmintis grožėdamiesi gamta, nešiukšlindami pakrančių ir pievų. Mes jau mokame po savęs nepalikti šiukšlių, o jūs???

Liepa

Labas! Aš liepa. Vasariškiausias metų mėnuo. Tarsi vėjas aš skrajoju ir matau, kaip liepos žydi. Bet visą mano nuotaiką sugadina vaizdas, kai per kelią važiuojančios mašinos langas atsidaro ir iš jos koks vaikas ar suaugęs žmogus išmeta šiukšlę: ar tai banano žievę, ar kokį popierėlį. Važiuojantis tuo keliu dviratininkas gali paslysti. Sakau, nes mačiau, kad taip buvo vienai mergaitei. Griuvo, lūžo koja. Visą vasarą negalėjo maudytis.

Nedrumskime vieni kitiems vasaros džiaugsmo ir nedarykime gamtai žalos. Linksmų atostogų!

Rugpjūtis

Sveiki! Rugpjūtis turbūt geriausias mėnuo vaikams. Galima daug maudytis jūroje, ežeruose… Bet kartais būna labai liūdna… Įlipę į skaidrų vandenį, mes staiga iššokame susižeidę koją, mat nedoreliai čia primėtė šiukšlių. Mes su tėčiu stengiamės sutvarkyti tą vietą, kur maudomės. Ir kol būnam prie ežero, niekam neleidžiam šiukšlinti. Jeigu visi taip darytų, tai mūsų gamta būtų puiki ir graži. O ar žinote, kad lietuviai ir senovėje labai griežtai draudė teršti vandenį. Jei spjausi į vandenį – mirsi troškuliu, o po mirties reikės laižyti karštą akmenį, sakydavo senoliai.

Rugsėjis

Labutis! Na, vaikams aš nelabai patinku, nes jiems reikia pradėti eiti į mokyklą. Bet kita vertus, aš populiariausias, nes visi kartoja tuos žodžius: Rugsėjo 1-oji, Rugsėjis – mokslo ir žinių diena… Atrodo, kad rugsėjis yra pradžia. Tarsi naujas gyvenimo etapas. Rugsėjį darbininkai sėja rugius. O mokykloje vaikai mokosi, kaip reikia mylėti ir gerbti duonelę, kurią išaugina mūsų deivė Žemyna.

Spalis

Sveiki. Aš esu puošnusis, margaspalvis spalis. Aš tikras ruduo. Esu patenkintas savo vardu, nes spalį yra rengiamos šventės. Tokios šventės, kad norisi šypsotis. Mokytojų diena, rudenėlio šventė… Labai smagu vaikščioti po parką ir rinkti kaštonus ir giles, kurių ant žemės apstu, tik nepurtykit medžių, jiems skauda, tereikia pasilenkti ir rankose jūs turėsit gražiausią rudeninę puokštę…

Lapkritis

Sveiki. Taip taip, prasideda lapų kritimo mėnuo. Lapkritį jau ir orai gerokai atšalę. Taip pat ir žvėreliai slepiasi savo būstuose ir ruošiasi žiemos miegui. Jie turi būti pasisotinę, kad vartotų savo sukauptas atsargas. Kad žvėreliai turėtų atsargų, kartais būtų gerai, kad jūs padėtumėte į ėdžias maisto. Kaip ir mes su tėčiu. Kai einame pasivaikščioti, tai būtinai į ėdžias padedame šienelio. Kartais pamatome ir žvėrelių prabėgančių. Kaip smagu! Neprošal ir jums pasivaikščioti.

Dabar ir dienos tamsios, reikės daugiau šviesos, bet nepamirškite taupyti elektros energijos: išjunkite prietaisus iš elektros tinklų, laiku atitirpinkite šaldytuvus, jei yra galimybė, naudokitės geriau nešiojamais kompiuteriais ir jei tėtis ar mama netyčia paliko įjungtą elektros lemputę, tuoj pat išjunkite! Sėkmės!

Gruodis

Artėja Kalėdos. Labai gražus metas. Tai stebuklų metas, kai papuošti miestai ir namai. Visi puoš eglutes, džiaugsis jomis. Pirkit eglutes medelynuose, nekirskit miškuose, nedarykit žalos gamtai. Mes šiais metais puošim eglutę vazone, po to pasodinsim kaime. Jau taip pasodinom penkias. Greit turėsim visą eglučių alėją. Labai gražu. Vasarą tarp eglučių žaidžiam gaudynių, kaip smagu! Ir gamtą saugojam ir medžių nekertam, o paskui širdelės nesopa, kai sudeginti reikia nubyrėjusias eglutes. Nepamirškit, kad prieš Kalėdas – gražiausias metų šventes – dar yra ir Kūčių vakaras. Tada mes neįsivaizduojame stalo be kūčiukų, ar žinote, kad kūčiukai – vėlių duonelė? Todėl juos būtina palikti nakčiai ant vaišių stalo.

Linksmų Jums Kalėdų!

Reklama

Parašykite komentarą

