Suvokti, pajusti, išmokti

Gedemina Vileimytė

Gyvename amžiuje, kurį purto mašinų gausmas, valdo kompiuterių protai ir suka pašėlęs šiuolaikinio gyvenimo ritmas. Skubame. Susireikšminę nenorime pripažinti, kad esame tik gamtos dalis. O gamta tokio nesiskaitymo neatleidžia ir… aplink daugybė ekologinių problemų. Jas privalome spręsti: pažinti aplinką, ją pamilti, saugoti. Bet juk dvasiniai dalykai nėra genetiškai paveldimi – jie išugdomi.

Šiandienos mokyklose ekologinei savimonei ugdyti skiriamos ne tik gamtos pažinimo pamokos. Galimybių yra visų dalykų pamokose. Pasidomėjau, kiek dėmesio tam skirta šeštos klasės literatūros vadovėliuose ( Levutė Karčiauskienė, Skaitymai -1 ir 2 dalis,- V. 2003, iliustravo Daiva Kairevičienė). Juk literatūros tekstai – puikiausia medžiaga ugdymui.

Skaitytini tekstai pateikiami pagal tematiką: „Svajonė ir tikrovė“, „Pasirinkimas ir atsakomybė“, „Gyvenimo prasmė ir pasaulio grožis“, „Šventės ir kasdienybė“, „Pastangos keistis ir keisti pasaulį“. Tekstų išdėstymas tikrai įdomus.

Daug galimybių kalbėti apie gamtos problemas suteikia J.Degutytės, A.Puišytės, A.Lindgren, S.Nėries, S.Biotker ir kitų autorių kūriniai.

Štai A.Lindgren knygos „Mes Varnų saloje“ ištraukoje kalbama apie ruoniuko gyvenimą nelaisvėje. Po tekstu įdomi užduotis: atsakyti į klausimą, kodėl Pelia paleidžia ruoniuką į jūrą? Ugdanti požiūrį į mus supančią aplinką yra ir kūrybinė užduotis: parašyti trumpą pasakėlę apie pasirinktą medį ar gėlę, kuris kažkada buvo žmogumi. Manau, kad įsivaizduodami, kad augalai, gyvūnai yra tokie kaip mes , norisi saugoti aplinką ir ją puoselėti. Apie tai, nuo ko pradėti draugystę su pasauliu, kuris mus supa, suteikia ir N.Sarojano apsakymas „Lapas“. Susidomėjau teksto suvokimo užduotimis po J.Degutytės eilėraščio „Laivas raudonburis“. Tai tikrai puiki proga leistis į įdomius pokalbius apie žemės problemas.

Kiek mažiau tekstų, kuriuose galima rasti gamtinių motyvų, antroje vadovėlio dalyje. Čia išskirčiau didaktinį vaizdelį „Pradėk nuo savęs“ ir P.Travers ištrauką „Šokanti karvė“. Šioje vadovėlio dalyje daug užduočių, kurios kviečia pastebėti, lyginti, įvertinti. O tai, manau, ugdo aktyvią ekologinę poziciją.

Išskirčiau ir puikias vadovėlio iliustracijas. Įdomios fotografijos verčia pastebėti, o ir pačios įkvepia įamžinti gamtos nuotaikas.

Atlikau tyrimą, kurio tikslas ištirti ir nustatyti, kokios galimybės ugdyti ekologinę savimonę dirbant su L. Karčiauskienės literatūros vadovėliu šeštoje klasėje. Tyrime taikiau šiuos metodus: vadovėlio aspektinė analizė, mokinių anketinė apklausa, interviu su lietuvių kalbos mokytojomis.

Rezultatai parodė :

• Vadovėlio tekstai ir užduotys yra įdomios, ekologiniam mokinių ugdymui skirta nemažai dėmesio, puikios iliustracijos;

• 90% – mokiunių nurodė, kad tekstai įdomūs ir suprantami;

• 95% – patys kūrė tekstus ekologine tema ar rinko medžiagą;

• 80% – atliko konkrečius gamtos saugos darbus, įkvėpti skaitytų kūrinių;

• 60% – perskaitė mokytojų rekomenduotas knygas ar straipsnius apie gamtą.

Mokykloje su šiais vadovėliais darbą organizuoja dvi lietuvių kalbos mokytojos D.Savukaitienė ir G.Vilemaitytė. Abi pedagogės apie šią mokymo priemonę atsiliepė teigiamai. Jos akcentavo žmogaus atsakomybę už gamtą, pažinimo svarbą ,literatūrinių kūrinių šia tema įvairovę. Mokytojos džiaugiasi integravimo galimybe ir mato ugdytinių tobulėjimą.

Mes gyvename čia ir dabar. Niekur nepabėgsime nuo kasdien vis didėjančio informacijos srauto, racionalėjančio pasaulio iššūkių. Tačiau šiame gyvenimo greitkely būtina suvokti, išmokti, pajusti, kad esame gamtos dalis – priklausomi ir atsakingi. Džiaugiamės, kad tam padeda ir kasdieniniai mūsų mokyklinio gyvenimo palydovai vadovėliai.

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: